• Boekbazen
  • Posts
  • šŸ“š 3 Boekentips van Hanneke de Wit (Tangram Studio)

šŸ“š 3 Boekentips van Hanneke de Wit (Tangram Studio)

Lectori Salutem!

Dit is Boekbazen: boekentips van ondernemers šŸ“š

Met deze keer:

Hanneke de Wit

Baas vanĀ Tangram Studio

Zij deelt haar persoonlijke lessen over:

  • Het anders doen

  • Wat echte marketing is

  • Hoe je gedrag stuurt (en gestuurd wordt)

šŸ‘‡ Op naar de volgende bladzijde!

šŸ‘‹ Ik ben Hanneke de Wit en baas van Tangram Studio.

Voor een baas werken heb ik een paar jaar geprobeerd, maar dat is niets voor mij...

Ik had altijd al mijn eigen bedrijf ernaast, dus toen op een dag mijn contract niet werd verlengd (het reclamebureau waar ik toen werkte ging kort daarna failliet) was dat zakelijk gezien het beste wat me kon gebeuren.

Het volgende beste was mijn keuze om te stoppen als allround grafisch ontwerper en me volledige te focussen op boeken maken, wat ik altijd al wilde.

Nu bied ik vanuit Tangram Studio alles wat je nodig hebt om je boek te publiceren en zelf uit te geven: in Ć©Ć©n pakket, met redactie en ontwerp en een focus op marketing.

Daarnaast ben ik schrijfcoach. Ik zie een boek als marketingtool.

Met marketing bedoel ik dus niet alleen de promotie van je boek, maar vooral hoe je je boek kan inzetten als tool binnen je bestaande marketing, om je bekendheid en autoriteit te vergroten.

En dat komt niet alleen in het ontwerpproces aan bod, maar ook al bij het schrijven, want alleen een tekst die je lezers pakt en niet meer loslaat, zorgt ervoor dat ze er na het lezen iets mee gaan doen.

Ik gaf eerder vier boeken uit, waaronder ā€˜Van passie naar boekā€™, wat een compleet stappenplan is om een boek te schrijven en uit te geven voor je bedrijf.

Samen met Charlotte Meindersma schreef ik ā€˜Het Bestsellerboekā€™, wat op 8 juli verscheen.

Welke boeken hebben veel impact op je gehad?

Toen ik nog studeerde vond ik het heerlijk om rond te dwalen bij Donner in Rotterdam, destijds nog een enorme boekhandel. Daar kocht ik deze twee boekjes en hoewel ik ze al 20 jaar heb, blijft het interessant om ze af en toe door te bladeren.

Het zijn kleine boekjes met grappige voorbeelden uit de advertising, die je hapsnap tussendoor kunt lezen als je een beetje inspiratie kunt gebruiken.

Ze hebben niet alleen impact gehad op mij als ondernemer, maar ook op hoe ik in het algemeen in het leven sta en de dingen benader.

Whatever You Think, Think the Opposite (ENG / NL) staat hier rechtop op een plank tegen de muur, zodat ik hem altijd kan zien, en er staat een foto met de cover op mijn site, omdat het precies illustreert hoe ik elk project benader.

Want als je doet wat iedereen doet, krijg je wat iedereen al kent.

In mijn werk wil ik het juist altijd nƩt anders doen. Zegt iemand links, dan ga ik rechts. Dat is me al vaak van pas gekomen. Niet in de laatste plaats toen ik besloot om alleen nog boeken te gaan maken, ook al zei een uitgever jaren geleden tegen me dat ik beter iets anders kon gaan doen omdat er in boeken geen droog brood te verdienen viel.

ā€œMaking the safe decision is dull, predictable and leads nowhere new. The unsafe decision causes you to think and respond in a way you havenā€™t thought of. (ā€¦) Start making bad decisions and it will take you to a place where others only dream of being.ā€

ā˜ļø Dit zou je mijn levensmotto kunnen noemen.

Van It's Not How Good You Are, It's How Good You Want to Be (ENG) is alleen de ondertitel al een nadenkertje:

ā€œThe worldā€™s best-selling book by Paul Ardenā€. (Op het eerstgenoemde boek staat dan weer ā€œPaul Arden, author of the worldā€™s best-selling bookā€.)

Dit boek gaat niet over manifesteren, maar over een andere, actieve mindset:

  • ā€œWhen it canā€™t be done, do it.ā€

Want:

  • ā€œIf you donā€™t do it, it doesnā€™t exist.ā€

Zinnen als:

  • ā€œDo not seek praise. Seek criticismā€

  • ā€œDonā€™t look for the next opportunity. The one you have in your hand is the opportunity.ā€

en

  • ā€œThe perosn (zie je hem?) who doesnā€™t make mistakes is unlikely to make anythingā€

zetten je met beide benen op de grond en dagen je uit om de wereld anders te bekijken.

ā€œDo not put your cleverness in front of the communicationā€ is een goede reminder voor elke creatieve ondernemer, want het gaat om hoe je boodschap overkomt, niet alleen om hoe je hem verpakt.

Met andere woorden: het gaat niet om jou, maar om je klant.

En heb je een fantastisch idee maar krijg je een opdrachtgever niet mee? Doe dan dit: ā€œDo it his way. Then do it your way.ā€

Beide boekjes gaan over creativiteit, over hoe je inspiratie vindt door de dingen anders te benaderen dan de rest, maar ook over het loslaten van de angst voor slechte ideeƫn.

Want we willen allemaal zo origineel mogelijk zijn, maar zonder slechte ideeƫn kunnen er ook geen goede ontstaan, en zolang je niets met een idee doet, heeft het geen enkele waarde en bestaat het niet.

Denk maar aan het wiel: zonder twijfel het simpelste, minst originele idee ooit, maar we zeggen niet voor niets dat je het niet opnieuw moet proberen uit te vinden.

Dit is nu marketing (NL / ENG) vond ik een verademing om te lezen en heb ik tot de laatste letter verslonden.

Veel (creatieve) ondernemers hebben een haat-liefdeverhouding met marketing en zien het als mensen iets aansmeren waar ze niet op zitten te wachten. Dat had ik ook toen ik net begon, waardoor ik jarenlang dacht dat ik niet kon verkopen en dat marketing iets lelijks was.

Seth Godin bevestigde wat ik eigenlijk altijd al wist en naar leefde: marketing heeft niets te maken met mensen iets opdringen, maar draait om verbinding en betekenis.

In 23 hoofdstukken en minder dan 200 paginaā€™s vertelt hij wat de essentie is van marketing:

  • geen spam

  • geen egotripperij

  • maar bouwen aan vertrouwen.

Daarvoor is het niet nodig om tienduizenden volgers op social media te hebben.

  • Bepaal wat de kleinste rendabele markt voor jou is (hoeveel klanten heb je nodig voor een goede omzet en winst?)

  • maak vervolgens contact en verbinding door verhalen te vertellen.

  • Bouw een tribe rondom je merk, een kleine groep trouwe fans die jouw verhaal voor je gaan delen.

Dat veranderde mijn kijk op marketing volledig, want net als de meeste mensen dacht ik jaren geleden dat een bedrijf zonder grote aanwezigheid op de socials geen succes kon hebben.

Inmiddels weet ik wel beter, en om een trouwe groep fans om je heen te bouwen bleek een boek wat mij betreft de perfecte tool te zijn.

Daarmee maak je een platform om patronen te doorbreken. Om te laten zien hoe jij over dingen denkt, dingen die iedereen voor vanzelfsprekend aanneemt, maar die jij wellicht heel anders ziet, zodat je lezers en volgers aan je bindt.

ā€œOns soort mensen doet dit soort dingenā€: mensen die zich herkennen worden je fan, en wie het er niet mee eens is, was toch al geen potentiĆ«le klant.

Het laatste stukje van de flaptekst vat het de inhoud van het boek perfect samen:

ā€œHet gaat er niet alleen om wie het hardst om aandacht roept, maar om de wereld beter te maken. Werkelijk krachtige marketing komt voort uit vrijgevigheid, empathie en emotie. Het is de hoogste tijd om te stoppen met liegen, spammen en je schuldig voelen over wat je doet. Om social media-statistieken te verwarren met waardevolle verbinding. Het is tijd om gezien te worden, door eerst te leren hoe je moet kijken.ā€

Het Bromvliegeffect (NL) is vrij nieuw en heeft niet per se veel invloed op mij als ondernemer gehad, maar het is gewoon een ontzettend leuk boek en je leert er ook nog wat van. De tekst op de flap vat de inhoud mooi samen:

ā€œBesloot je uit eigen beweging om dit boek op te pakken? Of is jouw gedrag stiekem gestuurd door het omslag?ā€

ā€˜Het bromvliegeffectā€™ gaat over alledaagse fenomenen die stiekem je gedrag sturen. Gedragswetenschap dus, maar dan licht verteerbaar met een humoristisch sausje.

Tips als:

  • ā€œHoud op een receptie nooit een koud drankje met rechts vast! Want wie een warme hand geeft, wordt als een warmer persoon ervaren."

  • "Print je je cv op zwaar papier, dan vindt de sollicitatiecommissie je ook een ā€˜zwaardereā€™ kandidaat.ā€

zijn altijd handig, maar ook zakelijk gezien kan je er veel van leren.

Bijvoorbeeld over nudging: ā€œAls je het makkelijker kan maken, dan maak je het op dit moment dus moeilijker dan nodigā€ en over de tegenhanger daarvan, sludging: ā€œWaar een nudge het gewenste gedrag makkelijk, leuk, vanzelfsprekend moet maken, doet een sludge het omgekeerde.ā€

De auteurs geven aan dat we dit principe kennen uit winkels (denk bij sludging aan cashback-acties waarvoor je eerst bonnetjes per post moet opsturen voor je je geld terugkrijgt, wat bijna niemand doet zodat er weinig cash terug wordt gegeven), maar het zijn trucjes die je ook allemaal toe kan passen in jouw bedrijf, en ook als je een boek uitgeeft.

Net als de Information Gap Theory, verliesaversie en sociale bewijskracht, die ook aan bod komen in ā€˜Het Bestsellerboekā€™, wat ik samen met Charlotte Meindersma schreef. Want lezers zijn net consumenten en consumenten zijn net mensen: wil je een succes maken van je boek, dan zijn er net zoveel eerlijke als oneerlijke trucjes die ervoor kunnen zorgen dat mensen het kopen.

Een voorbeeld šŸ‘‡

Charlotte lijkt wel een machine als het om marketing gaat, ze produceert aan de lopende band interessante content op verschillende social media-platforms. Daar is menig ondernemer jaloers op, maar misschien vraag je je af of het niet zonde is van de tijd?

Nee dus:

ā€œAantrekkelijk worden begint (ā€¦) simpelweg met aandacht krijgen. Want het simpele feit dĆ”t iets je aandacht heeft, beĆÆnvloedt wat je ervan vindt: de focusillusie. Onbewust redeneer je (daar is die zelfoverschatting weer): dit viel mij op, mijn slimme brein pikte juist dit ding of deze persoon eruit. Dan moet het toch wel de moeite waard zijn?ā€

Waar je aandacht aan geeft vind je automatisch interessant en belangrijk. Als jij de aandacht van je volgers dus op je product of dienst weet te vestigen, op welke manier dan ook: sta je 5-0 voor. Aldus de auteurs.

Doe er je voordeel mee!

Ik lees alles wat los en vast zit. Het liefst van papier, maar ik heb ook drie e-readers en een iPad waarop ik boeken lees, want soms ben ik te ongeduldig om op de postbode te wachten.

Vaak ben ik een tijd lang in de ban van specifieke themaā€™s, zoals momenteel NLP en hypnose, maar eigenlijk lees ik gewoon alles, het liefst drie boeken (of meer) tegelijk.

Uit elk boek kan je wel iets leren, zelfs als je dat in eerste instantie niet verwacht.

Ik ben elke dag van de week bezig met boeken en vind het geweldig dat ik hier mijn vak van heb kunnen maken en dat ik andere auteurs kan helpen om een succes van hun boek te maken!

Colofon

  • šŸ“š TIP: Omdat het Bestsellerboek nĆ©t is verschenen kan je hem nog tot en met 17 juli kopen met pre-order-korting via www.hetbestsellerboek.nl (vooral handig als je een businessboek gaat/wilt schrijven šŸ˜‰)

  • šŸš€ Boekbazen heeft al 385 abonnees! Heel erg bedankt voor je vertrouwen!

  • šŸ“…Ā 24 juli verstuur ik de volgende editie van Boekbazen, met Jessica Kelder van Tekstbureau Trefpunt!

In deze e-mail gebruik ik affiliate-links. Dat betekent dat ik een paar stuivers verdien als jij een boek (of iets anders) koopt via deze mail.

Join the conversation

or to participate.